Good Company

mobiliseert en zet aan tot verandering

 

Meedoen en winnen

 

Eens in de vier jaar beulen topsporters zich wekenlang af in de brandende zon of ijzige wind en dat allemaal vanuit de plechtige gedachte 'meedoen is belangrijker dan winnen'. Dat laatste geldt misschien voor de sporter die net komt kijken maar ik gok dat Sven Kramer aankomende winter in Sotsji heus niet extatisch zal reageren op een zesde plek op de vijf kilometer.
Meedoen én winnen. En zo hoort het.

Zijne Majesteit heeft vorige week vanaf de troon uitgesproken dat we in Nederland naar een participatiesamenleving toegaan.
Geen verzorging meer, maar meedoen. Meteen barstte een opgewonden discussie los die tot op de dag van vandaag voortduurt. TNS Nipo haastte zich om er een onderzoek aan te wijden. Zijn we er als burgers eigenlijk rijp voor, zorgen voor je buren? Het bleek er slecht voor te staan in Nederland, zo kopte de Volkskrant vorige week triomfantelijk. 'Arme wijk doet niet mee'. Wie in de verkeerde buurt woont, heeft kennelijk pech.

Wat een onzin.
Meepraten zit al eeuwenlang in de Nederlandse genen. Ons land kent relatief de meeste actiegroepen; kinderen mogen op vijfjarige leeftijd al meebeslissen hoe de zomervakantie wordt doorgebracht en er is zoveel ruimte voor inspraakprocedures dat het eindeloos lang duurt voor een vergunning wordt afgegeven.
Meedoen wordt steeds leuker. Er zijn nog nooit zoveel collectieve activiteiten van burgers, die zelf initiatieven nemen in plaats van af te wachten tot de overheid iets doet. In buurten ontstaan volkstuinen, bewoners nemen zieltogende supermarkten over en bibliotheken, lopen 's avonds wacht in hun buurt en zetten wijkrestaurants op met zelfgeteelde groenten waar kinderen koken voor eenzame oudjes.
De tijd is rijp voor meedoen en dat gebeurt volop.
Duurzame oplossingen ontstaan per definitie vanuit mensen zelf.

Hoogste tijd dus om volop ruimte te geven aan mee-doende mensen, in plaats van al die druk-doende mensen die graag van bovenaf bepalen hoe het zit. Dat vraagt natuurlijk wel wat aanpassing van drukdoeners en veelpraters. Want participatie stimuleren betekent controle loslaten. Kijken naar mogelijkheden in plaats van beperkingen. Accepteren dat in een leerproces soms fouten worden gemaakt.

Een Russisch gezegde luidt:
'Wie wil zoekt een mogelijkheid.
Wie niet wil zoekt een reden.'

Dat geldt zeker ook in bedrijven.
Met mijn collega's van Good Company pleit ik al jaren voor een terugtrekkende rol van de MVO-manager. Breng duurzaamheid onder in de hele organisatie. Zorg dat mensen ruimte krijgen om te zoeken, om samen met leveranciers en klanten te experimenteren met duurzame oplossingen.

Breng, met andere woorden, ondernemerschap en creativiteit in je omgeving. En laat dat wortelen in het bedrijf. Dan sta je uiteindelijk veel sterker en ben je toekomst-bestendiger.

Meedoen dus. En dus winnen.

Petra van Rijn

 

Contactgegevens

  • Zapp Office
  •         Bahialaan 100 (Brainpark III)
            3065 WC Rotterdam
  • Tel. +31 (0)6 28639661

linkedin-logo-square2twitter-logo-squareyoutube