Cases van Good Company en klanten
Accell Group is een beursgenoteerd fiets, fietsonderdelen en accessoires bedrijf. Zij richt zich
BALTUSSEN Konservenfabriek is in 1868 opgericht en is daarmee de oudste, nog bestaande conservenfabriek in Nederland. BALTUSSEN voert een breed assortiment verwerkte groenten en fruit. Het bedrijf verduurzaamt net geoogste groenten en fruit met behulp van hittebehandeling. Alle voedingsstoffen blijven behouden en er komt geen conserveringsmiddel aan te pas. BALTUSSEN werkt zoveel mogelijk met producten van biologische oorsprong.
BALTUSSEN heeft de afgelopen jaren de processen en producten verduurzaamd. Om de positieve impact te versterken, had de organisatie behoefte aan een goed doordacht plan. Good Company heeft BALTUSSEN ondersteund bij de totstandkoming van dit plan. Samen met zowel in- als externe stakeholders heeft Good Company de kernthema’s vastgesteld en deze verder uitgewerkt in actieplannen.
Lamb Weston / Meijer is gevestigd in Nederland en levert diepgevroren aardappelproducten aan bedrijven in de foodservice, quick service, industrie en retail in Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA), zoals Twisters, Potato Dippers en Connoisseur Fries en gedroogde aardappelvlokken.
Omdat Lamb Weston /Meijer met name business to business werkt, werd de behoefte aan goede communicatie over hun duurzame beleid steeds groter. Samen met Lamb Weston / Meijer ontwikkelde Good Company daarom een duurzaamheidsverslag en samenvatting hiervan in 14 talen. Deze samenvatting werd geprint op papier van aardappelzetmeel en had veel belangstelling van klanten, leveranciers en andere ketenpartners.
Smit & zoon ontwikkelt en produceert chemicaliën voor de leerindustrie. De organisatie mag bekende merken in de auto-, schoenen-, meubel-, kleding- en tassenindustrie tot haar klanten rekenen. Smit & zoon is een familiebedrijf met duurzaamheid in de genen. De slogan van het bedrijf is dan ook: ‘Because we care about the next generation.’
Smit & zoon had behoefte aan ondersteuning om duurzaamheid te structureren en onderdeel te maken van het denken van de medewerkers. Daarnaast moest het ingebed worden in de aanpak van het innovatieteam. Good Company ondersteunt Smit & zoon op diverse projecten, waaronder het vaststellen van de strategische lijnen voor verduurzaming, het organiseren van boost camps gericht op het creëren van actieplannen en teambuilding, het organiseren en faciliteren van innovatiedagen en het coachen van het innovatieteam.
Kuijpers is een familiebedrijf, actief sinds 1921. Kuijpers heeft 10 vestigingen verspreid door Nederland. Het bedrijf ontwerpt, bouwt en onderhoudt technische installaties in gebouwen en industrie. De ambitie is om alleen nog energieneutrale en gezonde installaties te realiseren.
Om de ambitie waar te maken, was het voor Kuijpers belangrijk dat iedere medewerker met klantcontact - van monteur tot accountmanager - zich goed kan inleven in het belang van duurzaamheid voor de klant en het sustainability ‘verhaal’ van Kuijpers goed, met plezier en open kan vertellen. Good Company organiseerde 3 workshops waarin informatie werd overgedragen, externe voelsprieten werden ontwikkeld en storytelling werd geoefend. Deelnemers geven aan nu met trots en plezier over duurzame oplossingen te praten en veel positieve reacties van klanten te krijgen.
Enexis Netbeheer is 1 van de 7 netbeheerders in Nederland. Enexis verzorgt en onderhoudt het energienet in grote delen van Nederland en zorgt voor het transport van energie. Een van de doelstellingen van Enexis is om zelf 50% minder CO2 uit te stoten.
Om medewerkers te stimuleren bij te dragen aan deze doelstelling, bedacht en ontwikkelde Good Company samen met Snowballs & Flywheels een online game. In de online competitie werden medewerkers gedurende 6 weken meegenomen in 6 duurzame thema’s. Het aantal medewerkers dat deelnam was hoog en het resultaat voor Enexis was zeer succesvol.
Twee belangrijke MVO-thema’s waar het ministerie van Buitenlandse Zaken voor verantwoordelijk is, zijn de OESO-richtlijnen en daaruit voortvloeiend het thema corruptie.
Om invulling te geven aan de commitments die het ministerie op internationaal niveau afgeeft, is een actieve rol van het bedrijfsleven noodzakelijk.
Good Company organiseerde meerdere ‘invited expert meetings’. De invited expert meeting bestaat uit 3 onderdelen: onderzoek onder stakeholders, een bijeenkomst, en een vervolg (bijvoorbeeld een publicatie, opzetten van een netwerk, of een voorstel voor wetgeving). De bijeenkomst over corruptie voor ondernemers in het SER-gebouw, waar ambtenaren van 3 ministeries (BZ, EZ en Justitie) en ambassadeurs uit meerdere landen aanwezig waren, vergde grote zorgvuldigheid. Het was een uitdaging om in een omgeving vol met ambtenaren met ‘aangifteplicht’, ondernemers open te laten praten over de obstakels bij handel met kwetsbare landen. Aan het einde van de bijeenkomst gaf een van de opdrachtgevers aan dat ‘er geschiedenis was geschreven’. Er was wederzijds inzicht en begrip gecreëerd en kennis gedeeld en ontwikkeld.